First Week clubhuis Klubitalo/Jarvenpaa/Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Leon Jong - WaarBenJij.nu First Week clubhuis Klubitalo/Jarvenpaa/Finland - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Leon Jong - WaarBenJij.nu

First Week clubhuis Klubitalo/Jarvenpaa/Finland

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

24 Augustus 2015 | Finland, Järvenpää

Hyvää iltaa/ Goedeavond..

De eerste week stage zit er alweer op, ik loop stage bij clubhuis Klubitalo net buiten het centrum van Jarvenpaa.

Dit clubhuis is bedoeld voor het helpen van mensen met een geestelijke ziekte om ziekenhuisopnames te voorkomen, terwijl ze sociaal,financieel leertechnisch en beroepsmatig doelen realiseren.

Hier brengen ze de dag door en krijgen hier verschillende soorten werk om zo in het ritme te blijven en op kansen in de arbeidsmarkt.

Alle leden van het clubhuis hebben gelijke toegang zonder dat er onderscheid wordt gemaakt op grond van diagnose of niveau van functioneren.
Deze doelgroep is voor mij nieuw om mee te werken dus vandaar ook erg leerzaam.
De communicatie met de leden van het clubhuis is tot nu toe geen barrière, een paar leden spreken goed Engels, en dit leidt tot een goede communicatie.

Het weer is hier ook uitstekend, tot nu toe nog elke dag volop zon gehad, van mijn collega's bij het club huis hoor ik dat we op het juiste moment zijn aangekomen want de maanden Juni/Juli was het alleen maar regen.

We worden hier goed ontvangen en de vooroordelen over dat de Finnen erg verlegen zijn valt tot nu toe ook erg mee.

Het is erg wennen dat je hier om 10:45/11:00 al aan het warm diner gaat, de gewoonte van Finland om twee keer warm te eten op de dag!
Na een paar dagen al een lekke band met de fiets, maar dat is geen probleem met dit mooie weer om dan te gaan wandelen.

Woensdag is er de Olympus voor de clubhuizen in Finland in totaal 24, dit houdt in dat alle clubhuizen van Finland deel gaan nemen aan de Olympus een competitie tussen de clubhuizen.
Door middel van typisch Finse spelletjes en quizzen wordt er op het eind van de dag een winnaar bekroond van de clubhuis die het beste heeft gepresteerd.
Hierbij overnachten we in een nabijgelegen dorp van Jarvenpaa om de dinsdags al vast met de voorbereidingen aan de slag te gaan.

Bedankt voor het lezen,

Au revoir,