De laatste paar dagen zijn aangebroken. - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Leon Jong - WaarBenJij.nu De laatste paar dagen zijn aangebroken. - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Leon Jong - WaarBenJij.nu

De laatste paar dagen zijn aangebroken.

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Leon

09 September 2015 | Finland, Järvenpää

Goeiemorgen!

Zoals de titel het al zegt zijn de laatste paar dagen hier aangebroken. Aangezien ik niet heel erg actief ben geweest hier wordt het misschien weer eens tijd voor een blog update.

Laat ik beginnen met het weer. We hebben tot nu toe enorm geluk gehad met het weer. De eerste twee weken dat we hier waren was het elke dag heerlijk weer, wel rond de 30 graden! Daarna werd het wat minder, maar om nou te zeggen dat het koud is.. ik vind het wel meevallen. We hebben hier en daar een regenachtige dag gehad, maar als ik de berichten hoor uit Nederland is het hier zeker niet verkeerd.

In de 2e week dat ik hier was bestond Eteva, de organisatie die allemaal verschillende logeerhuizen heeft waaronder dus Tikkarelli, 40 jaar. Hierdoor was het feest op de werkvloer en werden we ontvangen met koffie en gebak. Ze hadden 4 hele mooie taarten staan. Een met bosbessen, een met frambozen, een cheesecake en een sandwich cake. Ja, je leest het goed.. een hartige sandwich cake met brood, augurkmayonaise, ham, kaas en andere dingen die ik niet gewend ben op een taart. Dit schijnt heel gewoon te zijn op verjaardagen en feesten in scandinavische landen. Ik heb geen stukje geprobeerd maar het was toch niet echt mijn ding haha. Ik heb een foto van de taart bij het verslag gedaan.

De vrijdag na mijn laatste blog update kreeg ik bezoek. Mijn vriend Peter kwam langs voor het weekend! Was heel gezellig en ook dat weekend hebben we mazzel gehad met het weer. De zaterdag dat hij hier was zijn we naar Korkeasaari geweest, de dierentuin in Helsinki. Deze dierentuin zit op een eiland en is super leuk ingericht. Het is niet een hele grote dierentuin, maar zeker de moeite waard als je ooit in Helsinki bent. Ik heb een aantal foto's bij de update gedaan.

De zondag was het een regenachtige dag dus zijn we gewoon rondom campus gebleven. Er is hier van alles te doen. We hebben tafeltennis gespeeld, basketbal en volleybal in de gymzaal en zijn daarna nog even naar de sportschool gegaan.

De maandag was het helaas tijd voor hem om weer terug te gaan. We zijn 's ochtends nog even door het centrum van Helsinki gelopen en zijn toen maar richting vliegveld gegaan.

De rest van de week heb ik gewoon weer stage gelopen in Tikkarelli. Het werk wordt steeds leuker omdat ik steeds meer Finse woorden ken en dus iets meer contact met de kinderen kan zoeken. Ook was er een client met het syndroom van down waarvan de vader Engels tegen hem praat, dus kon ik hem mooi helpen en begeleiden die middag.

Afgelopen zondag zijn Leon en ik naar Suomenlinna geweest. Dit is een eiland in Helsinki met allemaal tunnels en kanonnen etc. Dit is gemaakt in 1747 toen Finland nog deel uit maakte van Zweden. Het werd gebouwd om Rusland op afstand te houden. Aangezien het een eilandje is moet je er met een boot heen. Een kaartje hiervoor kost maar 7 euro en dan heb je een retourtje. Het is erg indrukwekkend om te zien en zou het ook zeker aanraden om hier heen te gaan als je ooit in Helsinki bent.

Ook zijn afgelopen zondag Hennie en Ageeth hier in Finland aangekomen. Hennie heeft Leon en mij deze hele stage in Finland aangeboden en heeft ons begeleid in alles wat we op voorhand nodig hadden (contact personen hier, learning agreement, assessment formulieren en ga zo maar door). Ageeth is mijn studie loopbaan begeleider. Zij zijn hier gekomen om voor Leon en mij het assessment af te nemen. Dit was afgelopen maandag en we zijn gelukkig allebei goed geslaagd! :)
Nu nog eventjes 3 dagen werken en dan zit het laatste werkweekje hier er al weer op.

Ik heb een aantal foto's bij de blogupdate gezet van de laatste 2 weken. Ik zal van het weekend nog een laatste blogupdate schrijven over de laatste paar dagen en dan begint het gewone leven weer.. haha!

Bedankt voor het lezen.

Groetjes Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Vanuit school zijn wij vier weken op stage in Finland Järvenpää, Järvenpää ligt 30 km vanaf Helsinki de hoofdstad van Finland. Via deze blog houden we jullie op de hoogte van onze reis!

Actief sinds 17 Aug. 2015
Verslag gelezen: 898
Totaal aantal bezoekers 3228

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 12 September 2015

Stage Finland/Järvenpää

Landen bezocht: